Home |  Elder Rights |  Health |  Pension Watch |  Rural Aging |  Armed Conflict |  Aging Watch at the UN  

  SEARCH SUBSCRIBE  
 

Mission  |  Contact Us  |  Internships  |    

 



back

 

Want to support Global Action on Aging?

Click below:

Thanks!

 

Taiwan: Parties agree to loose the eligibility

for elderly stipend

 

By Yajing Xu

Central News Agency, June 2, 2003

Taipei - Taiwan legislature is considering a bill to loose the eligibility for welfare stipends for the elderly, which all parties reached agreement on. The Democratic Progress Party has yet to sign on the bill because it doesn’t agree the source of the budget. Representatives of Kuo Ming Tang (National Party) said that the legislature would vote on the bill this Friday if DPP still refuse to sign. (The text is in Chinese.)

To read the following Chinese article, please install the Internet Explorer Chinese language pack or NJ star communicator.



放寬敬老津貼朝野有共識   財源反成爭議焦點

 

許雅靜, 中央社

 

2003年6月2日

台北 - 立法院朝野黨團今天協商敬老津貼修正草案,達成今年七月起放寬勞工及軍公教領有養老保險給付者可領敬老津貼的共識,但由於在野黨不同意財源由國民年金開辦經費支應,民進黨團尚未簽字。國民黨團協商代表侯彩鳳表示,若民進黨團不簽字,周五將訴諸表決,發放日也將追溯至今年初。(chnewsnet.com)

立法院這會期將於六月六日休會,朝野黨團下午協商備受爭議的「敬老福利生活津貼暫行條例」部份條文修正草案,同意放寬領取條件,刪除「領取公教人員保險養老給付、軍人保險退伍給付、勞工保險老年給付之總額,自年滿六十五遂當月起按月折抵新台幣三千元,尚未折抵完竣」的規定。(chinesenewsnet.com)

也就是領取公教人員保險養老給付、軍人保險退伍給付、勞工保險老年給付的六十五遂以上老人,不須按月折抵,直接可領取新台幣三千元的敬老津貼。民進黨團協商代表賴清德(台南市)表示,這項放寬梅年將增加七十五億一千多萬元的支出,預估將有二十一萬人受惠。(chinesenewsnet.com)

不過,朝野黨團對於財源,意見卻相當分歧,衛環委員會召集委員賴清德表示,公益彩券提撥給國民年金開辦的盈餘累積已達一百九十億餘元,這項經費同樣是發給老人的社會福利支出,有相當大的共通性,並無問題。民進黨團將以更低的姿態、更大的誠意與在野黨協調。(chinesenewsnet.com)

侯彩鳳(不分區)等在野黨立委反對挪用國民年金的開辦財源,她表示,挪用後將造成國民年金財源不足,也會壓縮部份身心障礙者的經費,已有殘障團體表達激烈反應,在野黨一定不會同意。(chinesenewsnet.com)

侯彩鳳強調,經過多次協商,好不容易朝野黨團對於放寬條件已有共識,且在野黨也已退讓很多,同意不追溯,若民進黨團仍不願簽字,周五院會將訴諸表決,以在野黨的人數優勢,屆時發放日期不會是七月一日起,將追溯至今年一月一日起。(chinesenewsnet.com)
主持協商的台灣團結聯盟立法院黨團總召集人錢林慧君也表示,在野黨已經退讓很多,大家應該相互體諒,盼民進黨團能盡快簽字,否則訴諸表決,對民進黨也不利。



Copyright © 2002 Global Action on Aging
Terms of Use  |  Privacy Policy  |  Contact Us